Ahad, 12 Julai 2009

Islam jamin keadilan untuk bukan Islam

Islam tetap akan memberi jaminan keadilan hak terhadap orang bukan Islam sebagaimana yang termaktub dalam al-Quran dan hadis Nabi s.a.w.


Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata hak orang bukan Islam di negara ini tetap dijamin dengan adil.

Oleh itu, katanya masyarakat bukan Islam tidak perlu bimbang dalam urusan kebebasan hak kehidupan, perkahwinan dan makanan.

"Kita (PAS) jamin boleh selesai kerana hak orang bukan Islam tetap dijamin dengan adil dalam keadaan kita memelihara masyarakat sekeliling.

"Apa lagi dalam suasana negara dilanda penyakit H1N1 pada hari ini dan itu perlu dipandang dengan serius.

"Kita tidak boleh haram (makan babi) walau itu membawa penyakit tetapi itu hak orang bukan Islam yang mesti kita beri kepada mereka," jelasnya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan Majlis Bandaraya Alor Star (MBAS) merobohkan pusat penyembelihan babi di Kampung Berjaya, Alor Star, Kedah.

Ustaz Abdul Hadi berkata hak orang bukan Islam dijamin oleh al-Quran dan Hadis dalam masalah kehidupan, perkahwinan dan makanan mereka.

"Dijamin oleh al-Quran, dijamin oleh Hadis Nabi s.a.w. supaya hak orang bukan Islam dalam masalah kehidupan mereka, perkahwinan mereka, makanan mereka hendaklah diberi kebebasan dengan kawalan-kawalan yang manasabah.

"Kita (PAS) serah kepada Kerajaan Negeri Kedah untuk melaksanakan kawalan yang munasabah dengan tidak menafikan hak orang bukan Islam," ujarnya ketika ditemui di rumahnya, baru-baru ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan